fredag 27 februari 2009

ANDRES LOKKO

LONDON. Under Pirate Bay-rättegången i onsdags kommenterade skivbolaget Universals vd Per Sundin uppgifterna om att fildelningen ska ha ökat intresset för musik och tvärtom gett skivindustrin en skjuts.

–Det gör mig frustrerad, sade Sundin och drog paralleller till alkohol.

–Bara för att alla ungdomar testar alkohol kan vi inte ge efter för det, tyckte Sundin.

Hm. Jag har knappt följt Pirate Bay-rättegången annat än hur den kommenterats i brittiska medier. Men det som gör mig lika frustrerad som Sundin är hur det konstant talas om ”skivindustrins överlevnad”.

Jag, en 41-årig musikjournalist med ett smått abnormt musikintresse, köpte endast tre fysiskt nyinspelade album på cd under 2008 (No Age, ett samlingsalbum med Skull Disco och The Low Anthem).

Detta trots att jag bor och arbetar ungefär 150 meter från Europas dokumenterat bästa skivaffär (Rough Trade) och kanske 350 meter från den näst bästa (Honest Jon’s).

Samtidigt har jag aldrig i hela mitt liv köpt fler konsertbiljetter än under 2008. Trots att jag, på grund av mitt yrke, stått på gästlistor så länge jag kan minnas så gör jag inte det längre eftersom de nya band och artister jag vill se på scen knappast ser sig som en del av en industri, istället stakar de ut en älskvärt idealistisk framtid för musiken.

I går var jag i Dalston och såg Kaliforniens bedårande Wavves, New Yorks Crystal Stilts och Londontrion Pens.

Där köpte jag Wavves nya singel på vinyl – trots att jag har haft låten i fråga i min dator i fyra-fem månader – för att omslaget är så fint, som ett personligt litet konstverk från Wavves Nathan Williams. Av exakt samma anledning köper jag förmodligen en t-shirt av bandet Let’s Wrestle när de spelar i Brixton i kväll.

Bandmedlemmarna kommer själva att stå bakom ett bord och sälja sina alster. Vi som är där kommer att köpa dem just därför.

Om detta är bieffekterna av att, säg, U2 förlorar 300 miljarder pund på att deras album har läckt så är det nog det bästa som kunde hända för popmusikens fortsatta relevans sedan The Sex Pistols.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar