tisdag 24 februari 2009

Lukten, för länge sedan.


Gmail är nere, verkar vara samma visa över hela Sverige, Det är en sjukt krispig vinterdag i Stockholm idag. Om ca 40-45 dagar är det vår och det knoppar på buskarna.
Det är lunchtid just nu, kontoret är helt tomt, det känns lite som när man gick ensam i skolans soliga korridorer, det var helt tyst, det luktade fortfarande fisk & ris från Bamba, en dörr stod öppen till bildsalen, man gick förbi och alla låg över sina teckningar koncentrerade och berusade av kritlukten. jag minns hur det kändes att lägga huvudet på en sval bänk, minns lukten av sågspånen i källaren från träslöjdsalen man gick förbi när man skulle till toaletten, som luktade pojkkiss, fast på ett ganska behagligt sätt. Har aldrig saknat skolan någonsin efter den dagen jag gick ut, men jag saknar lukterna ibland. Likaväl som jag kan sakna lukten från Eklandagatan 42 5tr, och saknaden av en röst som kallade en gullunge när man steg in, och doften av potatis, fläsk och brunsås, flädersaft dracks ur små vinbärsgeléglas. Förhören utav kommande historia prov, som alltid mynnade ut i egna berättelser fån en annan tid. Minns hur blå hallmattan var, kan minnas det kalla plastgolvet mellan hallen och köket, lukten av pottpurin från gäst toaletten. Minns lukten från den kalla beigea rocken och den blöta gula hunden som ville in, men fick stanna utanför, då var det dags för hämtning, möjligtvis kaffe innan om det fanns tid. Jag drack saft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar